Jeśli chcesz posłuchać tekstu, zaznacz go i kliknij głośniczek.   Click to listen highlighted text! Jeśli chcesz posłuchać tekstu, zaznacz go i kliknij głośniczek. Powered By GSpeech

W dniu 06.10.2014 r. siedemnaście osób z klas od 2 do 4 uczestniczyło w wycieczce będącej  inauguracją kolejnego roku działalności szkolnego klubu filmowego "Oskar", który prowadzi Pani Profesor Justyna Dobrzyńska-Pietrek oraz Pani Pedagog Agata Bielica do Parku Edukacji Globalnej - Wioski Świata. Zobacz

Czym jest edukacja globalna? Jest to część część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza jego zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca.

Uczestnicy wycieczki mieli okazję przejść po około trzy hektarowym obszarze, na którym znajdowały się elementy przedstawiające kulturę najbiedniejszych środowisk poszczególnych kontynentów oraz wziąć udział w warsztatach na temat produkcji kakao w Ghanie.

Głównymi atrakcjami Parku są:

- papuaski dom na palach, w którym znajdują się zdjęcia przedstawiające mieszkańców Papui oraz Papui Nowej Gwinei, a także różne przedmioty związane z ich życiem - hamak, bambusowe stroje czy instrumenty;

- jurta mongolska, czyli oryginalny namiot przywieziony z Mongolii. Uczniowie mogli dowiedzieć się, że zgodnie z obyczajami mongołów w tym pomieszczeniu chodzi się tylko w prawą stronę, a nadepnięcia na próg oznacza brak szacunku do zasad, które ustanowił gospodarz;

- igloo, a w nim uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się z czego oryginalnie jest budowane, czy w środku można rozpalać ogień, a także jak Eskimosi żyją współcześnie;

- wioska indiańska, która składa się z trzech tipi, czyli przenośnych namiotów. We wnętrzu jednego z nich uczniowie poznali różnicę między tipi a wigwamem, ile łosi musi upolować Indianin, aby wybranka jego serca spojrzała na niego łaskawie, a także co oznaczają pióra w pióropuszu wodza plemienia czy do czego służy łapacz snów;

- chata peruwiańska, w której uczestnicy dowiedzieli się, co można zrobić z kaktusa i liści palmy, czym różnią się ziemniaki z terenu And od tych, które znamy i jak długo można je przechowywać;

- rzeźba przedstawiająca obraz człowieka Europy, która okazała się bardzo refleksyjna, obok niej znajduje się płyta z wierszem Małgorzaty Hillar "My z drugiej połowy XX wieku";

- domek ze slumsów, a w nim uczniowie powiększyli swoją wiedzę o życiu w najbiedniejszych dzielnicach ludzi Ameryki Południowej.

- wioska afrykańska, składająca się z trzech glinianych domków pokrytych trzciną charakterystycznych dla północnej części Ghany, chaty te pozwoliły na poznanie prawdziwego życia mieszkańców Czarnego Lądu, dowiedzenia się do czego służą moskitiery, a także jakie jest najgroźniejsze zwierzę w Afryce.

Na środku Parku podziwiać można również mapę świata, która przedstawia wszystkie kontynenty podzielone na państwa. W trakcie warsztatów uczestnicy mieli za zadanie dowiedzieć się jak najwięcej o wyznaczonych rejonach, a następnie przedstawić te informacje. Jednym z ćwiczeń było również ustalenie poszczególnych etapów produkcji czekolady oraz uświadomienie jaki procent zysków trafia do np. farmerów, sklepów czy rządu.

Po zakończonej wycieczce wszyscy uczestnicy mogli zapoznać się ofertą sklepu misyjnego, w którym znajdują się rzeczy wykonane przez mieszkańców Afryki, Ameryki Północnej oraz Azji; dochód ze sklepiku przeznaczony jest na pomoc misjom.

Współpracujemy z:

JSN Pixel template designed by JoomlaShine.com
Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech